https://www.radioezam.com/TiIy/

افت یک‌شبه‌ی قیمت خودروهای خارجی قیمت | کدام خارجی‌ها ارزان شدند؟

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ | منبع: رادیو عظام
افت یک‌شبه‌ی قیمت خودروهای خارجی قیمت | کدام خارجی‌ها ارزان شدند؟
انتشار دستورالعمل استاندارد برای واردات خودروهای دست‌دوم در هفته‌ی گذشته، قیمت خارجی‌های بازار خودرو را در روزهای پایانی هفته‌ی قبل با افت به‌نسبت زیادی مواجه کرد.
به نقل از همشهری، انتشار دستورالعمل استاندارد برای واردات خودروهای دست‌دوم در هفته گذشته، قیمت خارجی‌های بازار خودرو را در روزهای پایانی هفته‌ی قبل با افت به‌نسبت زیادی مواجه کرد. درحالی‌که هنوز آیین‌نامه‌ی واردات خودروهای دست‌دوم در هیئت دولت به تصویب نرسیده و جزئیات و ضوابط قانونی آن مشخص نشده است، انتشار دستورالعمل واردات خودروهای خارجی کارکرده از سازمان استاندارد و مشخص‌شدن الزامات زیست‌محیطی مورد پذیرش استاندارد برای این خودروها در روزهای میانی هفته‌ی قبل با ارسال سیگنال نزدیک‌ترشدن زمان واردات، شوک قیمتی جدیدی را در بازار خودرو باعث شد.

نگاهی به آخرین نوسانات قیمت در بازار نشان می‌دهد روز پنجشنبه برخی خودروهای خارجی موجود در بازار با افت ۲.۵درصدی قیمت مواجه شدند که بیش از ۱۰۰میلیون تومان از قیمت بازار آنها کم کرد. مونتاژی‌ها هم که در ماه‌های اخیر کاهش قیمت زیادی داشته‌اند، در آخرین روز هفته گذشته این روند تشدید شد و بیشتر این خودروهای چینی بین ۲۰ تا ۳۰میلیون تومان ارزان‌تر شدند. بازار خودرو از اردیبهشت امسال تحت‌تأثیر عوامل زیادی از جمله ثبات نسبی نرخ ارز و اجرایی‌شدن طرح واردات خودرو روند نزول قیمت را طی کرده و با رونمایی از نخستین وارداتی‌های صفر در هفته‌ی دولت به‌دست وزیر صمت، شیب کاهش در خودروهای خارجی نیز تندتر شده است.

کدام خارجی‌ها ارزان شدند؟

بیشتر برندهای خودرو خارجی موجود در بازار ایران از ابتدای تابستان به این‌سو با افت قیمتی بین ۲۰ تا ۳۵درصدی مواجه بوده‌اند. برخی برندها که با توجه به ضوابط آیین‌نامه واردات خودروهای صفر، امیدی به ورود دوباره‌ی آن‌ها به کشور وجود نداشت، با تصویب آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در مجلس، فتیله‌ی قیمت‌شان در بازار پایین کشیده شد به‌طوری که بعضی مدل‌های بنز و ب‌ام‌و، از نیمه‌ی خرداد به این‌سو ۲ تا ۳میلیارد تومان افت قیمت داشتند.

اما نقطه عطف کاهش قیمت خارجی‌ها در بازار را رونمایی از خودروهای صفر جدید ترخیص‌شده از گمرک در نمایشگاه دستاوردهای دولت در ۶ شهریور ماه رقم زد که در فاصله‌ی چند ساعت قیمت‌ها را بین ۱۰۰ تا ۵۰۰میلیون تومان پایین کشید. محصولات کیا، هیوندا، تویوتا و میتسوبیشی تا امروز افت قیمت خوبی داشتند و حالا با قوت‌گرفتن احتمال ورود محصولات رنو و پژو به ایران، کاهش قیمت این خودروها نیز آغاز شده است.

کدام داخلی‌ها ارزان شدند؟

در آخرین روز هفته‌ی گذشته بیشتر مونتاژی‌های بازار بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان ارزان شدند. کی‌ام‌سی ۲۰ میلیون تومان، دیگنیتی  ۱۰میلیون تومان و هایما بین ۱۰ تا  ۲۰میلیون ارزان شدند. به‌ گفته‌ی رئیس اتحادیه‌ی نمایشگاه‌داران خودرو، کاهش قیمت محصولات خودروسازان خصوصی در هفته‌ی گذشته تا ۵۰ میلیون تومان هم رسیده و به‌طور مثال آریزو۵ در فاصله یک هفته‌ی اخیر از یک میلیارد و  ۱۵۰میلیون تومان به یک میلیارد و  ۱۰۰میلیون تومان رسیده و تیگو۸ پرومکس هم در همین مدت ۴۰ میلیون تومان افت قیمت داشته است.

محصولات دو ۲خودروساز دولتی هم در یکی دو هفته گذشته کاهشی بودند. قیمت دناپلاس توربو اتوماتیک که حدود دو هفته پیش ۸۲۰ میلیون تومان بود، اکنون به ۸۰۰ میلیون تومان کاهش یافته و قیمت ۲۰۷ که هفته‌ی گذشته ۶۲۰ میلیون تومان بود به ۶۰۰ میلیون تومان کاهش یافته است.

دستورالعمل جدید استاندارد برای واردات خودروهای کارکرده ورود برندهای معتبر خودرویی کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا، انگلیس، ژاپن و کره‌جنوبی شامل بنز، بی‌ام‌دبلیو، سئات، اشکودا، آئودی، فولکس‌واگن، مینی، اپل، ولوو، فیات، مازراتی، رنو، پژو، مان، اسکانیا، ایویکو، تویوتا، نیسان، سوزوکی، هوندا، لکسوس، میتسوبیشی، مزدا، کیا و هیوندای به کشور را امکان‌پذیر می‌کند.